Het is moeilijk om de veranderingen in levensstijl die u wilt aanbrengen te behouden. Het maakt niet uit of uw doel gewichtsverlies, lichaamsbeweging, normale bloedsuikerspiegel of afnemende stress is – uit onderzoek is gebleken dat het simpelweg leren over de waarde van veranderingen in levensstijl op zichzelf onvoldoende is om mensen te helpen hun doelen te bereiken.

Natuurlijk weten maar weinig mensen onwetend over het aantal calorieën in een chocoladetruffel, de voordelen van lichaamsbeweging of het ongelooflijke gevaar, ongemak en ongemak van diabetes en stress. Ondanks dit besef is het handhaven van deze veranderingen een zware strijd. En dat komt grotendeels omdat gewoontes moeilijk te schoppen zijn.

De beloningen van de veranderingen zelf hebben hun grenzen. Op een koude, besneeuwde dag in februari is naar de sportschool gaan veel minder aantrekkelijk dan nog een uur in bed te blijven. En als je moe terugkomt van een dag werken, kunnen de calorieën in dat extra glas wijn in feite onzichtbaar worden. Dus hoe kun je die extra motivatie krijgen?

De twee soorten beloningen – en wat ze voor u kunnen doen

Ondanks een groeiend aantal bewijzen over de waarde van op beloning gebaseerde systemen voor het bevorderen van gezondheidsgedrag, zijn ze notoir ineffectief. Maar deze onderzoeken richten zich over het algemeen op één soort beloning. Het hebben van inzicht in de andere categorie van beloningen kan extra motivatie zijn om de gewenste veranderingen te behouden.

Er zijn twee soorten beloningen: hedonia en eudaimonia. Hedonia (H-rewards) omvat oppervlakkige genoegens zoals gewichtsverlies, er goed uitzien en acceptatie door anderen. Deze beloningen zijn concreter en vaak van korte duur. Eudaimonia (E-rewards) verwijst daarentegen naar een gevoel van betekenis en doel dat bijdraagt ​​aan het algehele welzijn. Door je lifestyle-doelen te koppelen aan E-rewards, kun je nog meer gemotiveerd raken.

Hoe groter de omvang van een zelfverwerkingsgebied in je hersenen dat de insula wordt genoemd, hoe hoger je E-beloningen. In het bijzonder, als u een grote insula heeft, zijn uw gevoelens van persoonlijke groei, positieve relaties met anderen en persoonlijk doel hoog. Het is niet moeilijk je voor te stellen hoe een gevoel op deze manier je op veel verschillende manieren kan motiveren, laat staan ​​als het gaat om het maken van specifieke veranderingen in levensstijl.

E-rewards motiveren je ook door het beloningsgebied van de hersenen, het ventrale striatum, te activeren. Je voelt je minder depressief wanneer dit deel van de hersenen wordt geactiveerd. Als u daarentegen alleen aan uw H-beloningen voldoet (bijv. Er goed uitzien en een massage krijgen), kan dit u op de langere termijn juist depressiever en minder gemotiveerd maken.

Zie de onderstaande video waarin ik dieper uitleg geef over de verschillende soorten beloningen.

Wat zijn jouw E-rewards?

Om gemotiveerd te blijven, moet u zich afvragen hoe u uw betekenis en doel kunt versterken. Ze kunnen sterke drijfveren zijn om uw doelen te bereiken. Dit zijn allemaal voorbeelden van mensen met sterke E-beloningen die hun beslissingen motiveren:

Een tweedejaarsstudent die geobsedeerd is door pizza en bier, begint gezond te eten en te drinken wanneer ze zich realiseert dat haar carrière in de journalistiek van de uitzending haar waarschijnlijk vereist dat ze dag in dag uit voor de camera komt, dus ze moet er op haar best uitzien (en voelen).

Een grootvader laat hem er niet van weerhouden naar de sportschool te gaan, zodat hij zo lang mogelijk in leven kan blijven om bij zijn kleinkinderen te zijn.

Een liefhebbende echtgenoot negeert het grootste deel van de buffettafel op een cocktailparty (behalve de groenten en dip) omdat hij weet dat hij er wil zijn voor zijn vrouw en kinderen.

Een jonge vrouw besluit het dessert over te slaan als ze erkent dat haar werk aan het uitbannen van armoede te belangrijk is om haar eigen welzijn op enigerlei wijze te ondermijnen.

Het is niet alleen de service of baan die E-rewards inspireert. Het verhaal is iets complexer.

Het concept van E-beloningen is terug te voeren op Aristoteles, die geloofde dat het hoogste niveau van menselijk welzijn niet ging over het bevredigen van iemands eetlust, maar over het streven om het beste in ons te uiten. Dit kon alleen echt worden bereikt door zelfrealisatie, een continu proces dat er voor elke persoon anders uitziet, afhankelijk van zijn of haar unieke talenten en disposities.

Zoals Aristoteles opmerkt, is het allerbelangrijkste uiteindelijke doel van alle levende mensen dit gevoel van welzijn, dat de primaire focus moet zijn als we een van onze gezondheidsgerelateerde doelen willen bereiken. In tegenstelling tot andere theoretici over dit onderwerp, wijst Aristoteles erop dat H-beloningen – goede vrienden, rijkdom en macht – ook helpen. Maar er is meer aan de hand dan dat. Om E-beloningen echt te voelen, moet je het gevoel hebben dat je bloeit in je leven. In deze geïnspireerde staat ben je eerder gemotiveerd om je doelen te bereiken.

Om dit proces te starten, moet u zich afvragen hoeveel van uw dag u besteedt aan activiteiten die dit zelfgevoel koesteren. Volgens Carol Ryff zijn er zes aspecten van je leven die je kunt hervormen om deze E-beloningen te verbeteren: grotere zelfacceptatie, relaties van hogere kwaliteit, de leiding nemen over je leven, je eigen mening bezitten, zelfs als anderen ertegen zijn, persoonlijke groei